Bohumír Fürst - Fiřt

03.04.2021
*1.10.1909 (Opatovice) +2.1.1978 (Ledeč nad Sázavou)
*1.10.1909 (Opatovice) +2.1.1978 (Ledeč nad Sázavou)

 Narodil se dělníkovi v opatovickém kamenolomu Františkovi a jeho ženě Marii, který při křtu dostal jméno Bohumír. Byl to nadaný chlapec, jenž docházel do měšťanské školy ve Vyškově, kde náležel k velmi dobrým žákům. K jeho nejlepším kamarádům patřil o rok mladší František Zabloudil, který se s rodinou záhy odstěhoval do nedaleké Lhoty. Nejprve byl zaměstnán v opatovickém kamenolomu a posléze po vyučení pracoval jako mladý obchodní příručí v Tršicích, odkud se dostal až do obchodu do Mělníka.

 Pro jeho další životní dráhu, se uvádí, že ho ovlivnilo shlédnutí němého filmového dramatu "Křídla" z roku 1927. Shodou okolností k 1.10 1928 nastoupil do školy pro odborný dorost letectva při Vojenském leteckém učilišti v Prostějově. Na jaře roku 1929 poprvé usedl do kabiny letounu. V roce 1930 odešel do stíhacího kurzu v Chebu, protože létání ho vyloženě bavilo. Dva roky strávil a byl přidělen k 38. letce Leteckého pluku 3 "Generála-letce M. R. Štefánika" na letiště Vajnory u Bratislavy. Poté opět po dvou letech k 1.10.1932 se vrátil do prostějovského učiliště, kde nastoupil jak učitel létání. Byl výborným jezdcem jak na kole, tak na motocyklu.

 Přišel však neblahý březen 1939 a po rozpuštění čs. armády nastoupil od 1.5. do kurzu pro přípravu na civilní zaměstnání. Dostal umístění do rodných Opatovic, kam se však nevrátil, protože mezitím uskutečnil úmysl zmizet z protektorátu a zapojit se do odboje proti nacistům v zahraničí.

 Do zahraničí se dostal přes Polsko a Francii, kde strávil nějaký čas v cizinecké legii. Do francouzské kapitulace působil v mnoha francouzských leteckých základnách. V Gibraltaru se pak nalodil 2.7.1940 na loď Neuralia, mířící k britským břehům, kde se záhy stal "stíhacím esem" (potvrzených 5 jistých sestřelů!) v Anglii u 310. československé stíhací perutě. Létal na stíhačce Hawker Hurricane! Ve Velké Británii po mnoha operačních akcích a bitevních nasazeních, pak v soukromém životě působil jako učitel létání a oženil se zde s Češkou, s kterou měl dvě děti, dceru Libušku a syna Richarda.

 Dne 6.6.1945 se konečně opět vrátil zpět do osvobozené vlasti. Zde sloužil ve Kbelích u letecké dopravní skupiny. Po pro celý Český národ osudných únorových událostech roku 1948, kdy byl shledán "politicky nespolehlivým". Po vyhození z armády a 20ti leté činnosti, jako podezřelý "zápaďák" pracoval pouze jako pomocný dělník v Praze, za podprůměrný plat. Byl zatčen STB a dostal se jako spousta ostatních nepohodlných vůči režimu, do táborů nucených prací (TNP), konkrétně na  Mírov. Z věznice se domů po zrušení tábora 18.7.1951 vrátil s podlomeným zdravím. Nakonec se mu podařilo sehnat místo skladníka v Ledči nad Sázavou, kde se vypracoval až na pozici vedoucího skladu, kterého vykonával až do svého odchodu do důchodu v roce 1968.

 Mezitím v roce 1965 byl jako bývalý pilot částečně rehabilitován, v rámci doby před Pražským jarem. Bylo soudně rozhodnuto o protiprávnosti jeho zařazení do tábora TNP na Mírově. Bohumír Fiřt zemřel v Ledči nad Sázavou 2.1.1978, kdy podlehl těžkému srdečnímu infarktu.

 Nespravedlnost, v jejímž zajetí dožíval na sklonku sedmdesátých let 20. století jako bývalý úspěšný československý válečný letec, byla částečně zmírněna po změně politických poměrů v listopadových událostech roku 1989, když byl v roce 1991 mimořádně povýšen do hodnosti "plukovníka letectva in memoriam".

Zdroj: "Opustíme domovy a vydáme se do neznáma", R. a J. Mikulkovi, 1. vydání, 2019, Vyškov.

Milan Adamec - popisy a komentáře
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!